KOLEGIUM LEKARZY SPECJALISTÓW GERIATRII W POLSCE

§ 1 Stowarzyszenie nosi nazwę „Kolegium Lekarzy Specjalistów Geriatrii w Polsce”.

Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieokreślony.

§ 2 Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swych statutowych celów Stowarzyszenie może działać także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.

Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Kraków.

§3 Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz niniejszego Statutu.

§4 Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń o tym samym lub podobnym profilu działania.

§5 1. Działalność Stowarzyszenie opiera się na pracy społecznej ogółu członków, do prowadzenia swoich działań może zatrudniać pracowników.

2. Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i logo według wzorów zatwierdzonych przez Zarząd.

§6 Stowarzyszenie ma na celu:

1) upowszechnienie osiągnięć współczesnej wiedzy na temat procesu starzenia oraz możliwości zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób związanych z procesem starzenia;

2) współpracę ze wszystkimi jednostkami systemu ochrony zdrowia w rozwiązywaniu problemów związanych z problemami wieku starszego;

3) współpracę w dziedzinie szkolenia przed- i podyplomowego w zakresie geriatrii;

4) inicjowanie i prowadzenie działalności mających na celu promocję zdrowego i aktywnego starzenia się;

5) popularyzowanie oświaty zdrowotnej w dziedzinie geriatrii.

§7 Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1) organizowanie posiedzeń, konferencji, sympozjów i zjazdów naukowych;

2) prowadzenie kursów i wykładów dla lekarzy różnych specjalności i innego personelu medycznego;

3) inicjowanie i prowadzenie prac naukowych w dziedzinie geriatrii;

4) prowadzenie działalności popularno-naukowej i wydawniczej;

5) ogłaszanie konkursów na prace naukowe i popularno-naukowe w dziedzinie geriatrii oraz przyznawanie nagród za te prace;

6) podejmowanie różnych inicjatyw mających na celu podniesienie wiedzy o procesie starzenia oraz problemach zdrowotnych wieku starszego przy współpracy w tym zakresie z władzami, instytucjami oraz towarzystwami krajowymi i zagranicznymi.

§8 1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.

2. Stowarzyszenie może posiadać: członków zwyczajnych, stowarzyszonych, wspierających oraz honorowych.

§9 Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być lekarz specjalista geriatrii.

Członkiem stowarzyszonym Stowarzyszenia może być lekarz w trakcie specjalizacji w dziedzinie geriatrii oraz osoba fizyczna zainteresowana udziałem w realizacji celów Stowarzyszenia.

Członków zwyczajnych i stowarzyszanych przyjmuje Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji kandydata.

Liczba członków stowarzyszonych Stowarzyszenia będących lekarzami innych specjalności, bez specjalizacji w dziedzinie geriatrii lub przedstawicielami innych zawodów medycznych nie może być większa aniżeli 20% członków Stowarzyszenia.

Członkiem wspierającym Stowarzyszenie może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.

Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu.

§10. Członkowie zwyczajni i stowarzyszeni mają prawo:

1) uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia z głosem stanowiącym;.

2) czynnego i biernego wyboru władz Stowarzyszenia;

3) korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności zgodnie z przepisami ustalonymi przez odpowiednie władze Stowarzyszenia;

4) udziału w pracach Stowarzyszenia;

5) zgłaszania wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia.

§11 Członkowie zwyczajni i stowarzyszeni mają obowiązek:

1) udziału w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów,

2) przestrzegania Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,

3) regularnego opłacania składek członkowskich.

§12 1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna, bez względu na miejsce zamieszkania, która wniosła wybitny wkład w realizację celów Stowarzyszenia.

2. Godność członka honorowego nadaje Walne Zgromadzenie Członków na wniosek Zarządu.

3. Członkostwo honorowe powstaje z chwilą podjęcia przez Walne Zgromadzenie Członków uchwały o przyjęciu w poczet członków honorowych Stowarzyszenia.

4. Członek honorowy – obywatel polski ma wszystkie prawa członka zwyczajnego.

5. Członek honorowy – cudzoziemiec ma wszystkie prawa członka zwyczajnego z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.

6. Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.

§13 Członkowie wspierający nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.

§14 Utrata członkostwa w Stowarzyszeniu następuje na skutek:

1) pisemnej rezygnacji członka Stowarzyszenia złożonej Zarządowi;

2) utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu;

3) śmierci członka Stowarzyszenia oraz utraty osobowości prawnej osoby prawnej;

4) wykluczenia przez Zarząd z powodu łamania Statutu i nie przestrzegania uchwał władz Stowarzyszenie;

5) skreślenia przez Zarząd z powodu nie płacenia składek członkowskich przez okres ponad dwóch lat.

§15 1. Od decyzji Zarządu w sprawie wykluczenia członka z Stowarzyszenia zainteresowanemu przysługuje prawo złożenia odwołania do Walnego Zgromadzenia w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

2. Uchwała Walnego Zgromadzenia dotycząca wykluczenia jest ostateczna.

3. Członek skreślony może być ponownie przyjętych na zasadach określonych w §9, pod warunkiem uiszczenia zaległych składek.

§16 1. Władzami Stowarzyszenia są:

1) Walne Zgromadzenie;

2) Zarząd;

3) Komisja Rewizyjna.

2. Praca we władzach Stowarzyszenia odbywa się na zasadach pracy społecznej bez wynagrodzenia.

3. Kadencja wszystkich władz wybieralnych Stowarzyszenia trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów obecnych członków.

4. Wybieralni członkowie władz Stowarzyszenia mogą pełnić swoją funkcję nie dłużej niż przez 3 (trzy) kolejne kadencje.

5. W sytuacji gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali Członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.

§17 1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie.

2. Walne Zgromadzenie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

3. Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd.

4. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.

5. Członkowie nieobecni na Walnym Zgromadzeniu, a prawidłowo powiadomieni o jego miejscu i terminie mogą głosować drogą elektroniczną. Zasady głosowania drogą elektroniczną szczegółowo określać będzie regulamin głosowania drogą elektroniczną.

§18 Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:

1) uchwalenie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia;

2) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej;

3) udzielanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium ustępującemu Zarządowi oraz

absolutorium ustępującej Komisji Rewizyjnej ;

4) wybór Prezesa, dwóch wiceprezesów i pozostałych członków Zarządu;

5) wybór Przewodniczącego oraz członków Komisji Rewizyjnej;

6) nadawanie godności członka honorowego na wniosek Zarządu;

7) zatwierdzanie planów i sprawozdań finansowych, oraz uchwalanie wysokości składek

członkowskich;

8) podejmowanie uchwał o zmianie statutu Stowarzyszenia;

9) podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Stowarzyszenia;

10) rozpatrywanie innych spraw wniesionych przez Zarząd;

11) rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich;

12) podejmowanie innych uchwał, które wymagają decyzji Walnego Zgromadzenia.

§19 1. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd raz w roku.

2. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Zarząd zawiadamia członków Stowarzyszenia pisemnie lub w formie elektronicznej przynajmniej na 30 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia na adres podany przez członka Stowarzyszenia.

§20 Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może być zwołane na podstawie uchwały Zarządu, na żądanie Komisji Rewizyjnej lub na wniosek pisemny przynajmniej 1/3 członków Stowarzyszenia.

§21 Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie powinno być zwołane przez Zarząd w ciągu 6 tygodni od daty zgłoszenia wniosku i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§22 Zarząd składa się z od 1 do 9 członków w tym Prezesa, dwóch Wiceprezesów. Prezesa, wiceprezesów oraz członków wybiera na daną kadencję przez Walne Zgromadzenie, zwykłą większością głosów.

§23 Do kompetencji Zarządu należy:

1) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu;

2) kierowanie działalnością Stowarzyszenia zgodnie z postanowieniami statutu, wytycznymi i uchwałami Walnego Zgromadzenia;

3) uchwalanie regulaminów i instrukcji wewnętrznych Stowarzyszenia;

4) powoływanie komitetów organizacyjno-naukowych planowanych konferencji Stowarzyszenia;

5) przyjmowanie członków i przedkładanie Walnemu Zgromadzeniu wniosków w sprawie nadania godności członków honorowych;

6) podejmowanie uchwał o przystąpieniu Stowarzyszenia do stowarzyszeń i organizacji zagranicznych;

7) współpraca z Krajowym Konsultantem i Wojewódzkimi Konsultantami w dziedzinie geriatrii, a także z innymi organizacjami, stowarzyszeniami i instytucjami;

8) rozstrzyganie sporów wynikłych między członkami na tle ich działalności w Stowarzyszeniu i rozpatrywanie spraw członków dotyczących nieprzestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia;

9) podejmowanie uchwał w sprawie wykluczenia członków Stowarzyszenia;

10) zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia, przyjmowanie zapisów i darowizn;

11) zatrudnianie lub zwalnianie etatowych pracowników Stowarzyszenia.

§24 Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków, w tym Prezesa lub jego Wiceprezesów. W razie równej ilości głosów rozstrzyga głos Prezesa bądź w razie jego nieobecności najstarszego wiekiem Wiceprezesa.

Dopuszcza się możliwość głosowania drogą elektroniczną.

Oświadczenia w imieniu Stowarzyszenia składa jednoosobowo Prezes zarządu lub Wiceprezes zarządu wraz z innym Członkiem zarządu łącznie. Prezes oraz Wiceprezes mogą upoważnić do składania oświadczeń woli w swoim imieniu innego Członka zarządu.

Zobowiązanie finansowe w imieniu stowarzyszenie zaciąga jednoosobowo Prezes zarządu lub Wiceprezes zarządu wraz z innym Członkiem zarządu łącznie.

Oświadczenie składane stowarzyszeniu oraz doręczenia pism mogą być dokonywane wobec jednego członka zarządu.

W umowach zawieranych z członkami zarządu stowarzyszenie reprezentuje przewodniczący komisji rewizyjnej albo pełnomocnik powołany przez walne zebranie członków.

§25 Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie. Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia, w szczególności gospodarki finansowej oraz kontrola opłacenia składek członkowskich.

§26 Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

1) prowadzenie okresowych kontroli całokształtu działalności Stowarzyszenia, w tym działalności finansowej, nie rzadziej niż raz w roku.

2) występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądanie wyjaśnień.

3) wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia.

4) występowanie z wnioskiem o absolutorium dla ustępującego Zarządu.

5) przedstawienie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia.

6) uczestniczenie z głosem doradczym w pracach Zarządu.

§27 Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej trzech członków.

Dla członków Komisji Rewizyjnej dopuszcza się możliwość głosowania drogą elektroniczną.

§28 Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.

Na fundusze Stowarzyszenie składają się:

1) wpływy ze składek członkowskich;

2) dotacje, subwencje, zapisy i darowizny;

3) inne wpływy pochodzące z działalności statutowej.

§29 Uchwałę o zmianie statutu lub o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie i bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie.

Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.